امواج صوتی
فیزیک
جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 2:35 :: نويسنده : مهدی معبودی و مهدی باقری

 

انرژي‌اي كه امواج طولي منتقل مي‌كند، حين عبور از مواد يا واسطه‌هاي مختلف از انرژي پتانسيل در وضع فشردگي و تراكم به انرژي جنبشي در حالت نوسان تبديل مي‌شود.

جابه‌جايي و تغيير مكان امواج صوتي موجب ايجاد نوسان مي‌شود. امروزه در بسياري از فناوري‌هاي جديد از مزايا و ويژگي‌هاي امواج صوتي بهره گرفته مي‌شود.

پزشكان براي بررسي وضع بافت‌هاي دروني بدن از امواج صوتي استفاده مي‌كنند. گوشي‌هاي پزشكي امواج صوتي را تقويت مي‌كند و به اين ترتيب پزشكان مي‌توانند به كمك آن به صداي قلبتان گوش كنند.

علاوه بر اين از امواج فراصوتي نيز براي تصويربرداري از قلب و معده استفاده مي‌شود. سمعك ‌ها، آلات‌موسيقي و ردياب‌هاي صوتي، نمونه‌اي از ابزارهايي است كه از آنها براي توليد و تشديد امواج صوتي استفاده مي‌شود. با انجام اين آزمايش ساده مي‌توانيد چگونگي نفوذ امواج صوتي از مواد مختلف را مورد بررسي قرار دهيد.

براي انجام اين آزمايش به سه ليوان هم اندازه، مقداري آب، يخ و يك مداد يا خودكار نياز داريد. ليوان‌ها را به صورت رديفي روي ميز يا جسمي كه ساختاري جامد دارد قرار دهيد.

دوسوم ليوان اول را از آب پر كنيد. دو سوم ليوان ديگر را نيز يخ بريزيد. ليوان سوم را خالي دركنار دو ليوان ديگر بگذاريد. با انگشتتان به بدنه ليوان ضربه بزنيد. چه صدايي مي‌شنويد؟

اين مرحله از آزمايش را براي همه ليوان‌ها تكرار كنيد. اگر حين ضربه زدن به ليوان‌ها دستتان را تكان دهيد، آيا ارتعاش ناشي از حركت دستتان به ليوان‌ها منتقل مي‌شود؟ اگر بخواهيد با چگونگي حركت امواج صوتي آشنا شويد، مي‌توانيد از يك فنر كمك بگيريد.

فنر را بكشيد و به يك طرف آن ضربه بزنيد. موجي كه از يك سوي فنر به سوي ديگر آن به حركت درمي‌آيد، يك موج طولي است كه بيانگر چگونگي حركت امواج صوتي است.

امواج صوتي كه فركانس بالاتري دارد، با سرعت بيشتر و امواج صوتي كه فركانس پايين‌تري دارد با سرعت كمتري حركت مي‌كند. در حقيقت صوت، ارتعاشي است كه به صورت امواج طولي به حركت در آمده و از مواد مختلف نيز عبور مي‌كند.

به عبارت ديگر براي عبور نور از مواد مختلف از قبيل گاز، مايع، جامد و هوا هيچگونه محدوديتي وجود ندارد. با ايجاد صوت ارتعاش ناشي از حركت امواج صوتي ذرات ماده‌اي را كه در اطراف آن امواج باشد، به حركت درمي‌آورد.

حركت اين ذرات به نوبه خود به ذرات ديگري كه در كنار آن است، منتقل مي‌شود و به اين ترتيب حركت طولي ايجاد شده در سطح ماده منتقل مي‌شود و ضربات ناشي از ارتعاش را به شكل يك طول موج با خود جابه‌جا مي‌كند.

با توجه به تراكم مولكول‌هاي موجود در مواد مختلف، سرعت عبور امواج صوتي از اين مواد مختلف است و در نتيجه صدايي هم كه در اين مواد منتقل مي‌شود، متفاوت خواهد بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت



.